I og med at NM Brass er like rundt hjørnet skjønte vi fort at tiden ikke jobbet for oss. Et hurtigbrygg ble løsningen. Vi kjører på med en tredje versjon av Hat Trick med noen modifikasjoner. Denne oppskriften har etterhvert blitt korpskonkurranseølet og det blir med stolthet delt ut i vilden sky. Det er usikkert om det er smaken eller etikettene som fenger mest, men vi mener nå i alle fall at vi etter hvert har fått tak på denne APA-varianten. Planen er å få dette flasket når noen har tid, mest sannsynlig mandag 25. januar, for så å la det karbonere til NM-helgen den 5.-6. februar. 12 dager gjæring og 12 dager karbonering er kan hende i underkant, men må man så må man. Hyppig måling av SG for å spikre en bombesikker flaskedato må uansett til. Read More →

Det ble på tide å brygge igjen – lurt å gjøre dette før det er tomt for #8. Etter all hornmusikken tidlig på året har det gått lenger mellom hver bryggedag, noe som gjør at bodene blir skrinne. Det ble derfor forsøkt et såkalt midtukebrygg, der de involverte startet brygging etter en lang dag på jobb. Dette kan føre til et spennende resultat. Eller ikke.

Read More →

Loggfører (Gaute) vet lite om hvordan man kom frem til denne ølen men erindrer noe fra bryggetråden på facebook, cirka midt i arbeidstid, at to av medlemmene i lauget kom frem til denne. Rask googling har ført meg frem til at det må være laugets huskomponist  Gahr Smith-Gahrsen som står for oppskriften. «Dette er et øl som garantert vil falle i smak hos dem som liker fyldig, mørkt øl med masse maltsmak.»

Read More →

Vi tenkte å lage en slags juleøl nr. 2 i tillegg til batch #4. Valget falt på en amerikansk havrestout. Oppskriften til denne batchen er nok en gang levert av Gahr Smith-Gahrsen, en kahr som for tiden jobber som bryggemester på 7 fjell. Det skal etter sigende bli en ”kraftig men kremet stout med aromatiske innslag av rund kaffe, bitter sjokolade, eik og lær. Humlepreget er ikke overveldende, men tilfører et lett fruktig preg med toner av marmelade og solbær. Havren gir ølet en myk munnfølelse som balanserer de fremtredende notene av ristet malt”. VI FÅR SE.

Read More →